برچسب‌گذاری تصاویر | پشت صحنه حل کپچا

برچسب‌گذاری تصاویر

در هر بار حل کپچا، رویدادهایی در حال رخ دادن است که شما از آن خبر ندارید! اگر بخش‌های فنی پشت صحنه را کنار بگذاریم، یکی از رویداد مهم، برچسب‌گذاری تصاویر است. هر بار که یک سوال تصویری را جواب می‌دهید، یک تصویر را برچسب‌گذاری می‌کنید. سرویس ری‌کپچا گوگل از این ظرفیت به نفع خود استفاده می‌کند و دقت پروژه‌ها و محصولات مرتبطش را افزایش می‌دهد.

آیا می‌دانید هنگامی که کد‌های امنیتی گوگل یا همان reCAPTCHA را پر می‌کنید و از شما خواسته می‌شود که ربات نبودنتان را تایید کنید. در پشت صحنه حل کپچا چه اتفاقی می‌افتد؟ در مواقع حل کپچا، هنگامی که حروفی را صحیح وارد می‌کنید و یا تصاویری را شناسایی می‌کنید، در واقع دارید به هوش مصنوعی گوگل کمک می‌کنید که هوشمندانه‌تر عمل کند. و فرآیند خود را بهبود بیخشد، کاری که در توان رایانه‌های سنتی نیست.

سرویس ریکپچا reCAPTCHA گوگل

پشت صحنه حل کپچا گوگل

در سال 2012 گوگل از قطعه‌هایی از نمای خیابان همانند جدول، مسیرعابر پیاده و علائم راهنمایی و رانندگی در چالش‌های تصویری کپچا خود استفاده کرد. گوگل دلایل بی‌شماری دارد که در ری‌کپچا از نمای خیابان بهره ببرد. برای مثال این سیستم کمک شایانی در بهبود نتایج جستجوی تصاویر کرده است. نتایج Google Maps را بهبود بخشیده و در گامی دیگر فرایند تشخیص Google Photo را ارتقا داده است. و به راحتی عکس‌هایی که از یک شی خاص گرفته اید را دسته‌بندی می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای استفاده از تصاویر، بهبود و توسعه قابلیت رانندگی خودکار است. در این مرحله گوگل با استفاده از تصاویر نمای خیابان، قصد دارد مطمئن شود ماشین‌های بدون راننده در خیابان به مانعی برخورد نمی‌کنند و تمام علائم راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند. حال می‌دانید ری‌کپچا به چه دلیل از شما می‌خواهد بخشی از تصاویر خیابان را تشخیص دهید؟ اساسا شما در مرحله‌ای از این روند، نقش هرچند کوچکی در بهبود پروژه‌های گوگل ایفا می‌کنید.

بنابراین گوگل با پرسیدن سوالات ری‌کپچا، از دانش میلیون‌ها کاربر خود در سراسر اینترنت استفاده می‌کند. تا به صورتی کاملا هوشمندانه، مشکلاتی که هدف‌های آینده‌اش در پی دارند را به طور کامل از بین ببرد. به همین دلیل است که حالا ری‌کپچا به جای پرسیدن برخی سوالات مربوط به متن، در حال یافتن و برچسب گذاری تصاویر است. ری‌کپچا یک دارایی بسیار مهم برای گوگل است. زیرا با رشد و بهبود الگوریتم‌های یادگیری ماشین و جمع‌آوری هرچه بیشتر اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها، به راحتی می‌تواند با غول‌های مهم اینترنتی رقابت کرده و آن‌ها را کنار بزند.

برچسب گذاری تصاویر در گوگل ریکپچا

برچسب‌گذاری تصاویر توسط ریکپچا

ری‌کپچا برای اولین بار در سال 2007 با همکاری تعدادی از دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون متولد شد. و در ادامه به سرعت توسط گوگل در سال 2009 به بهره برداری رسید. همانطور که می‌دانید، کپچا نوعی آزمون تورینگ است که به صورت معکوس عمل می‌کند. و هدف اصلی آن ایجاد تمایز بین انسان و ماشین است. در کلامی دیگر، قصد دارد با شناسایی انسان‌ها، دسترسی ربات‌ها به سایت‌ها و محتوای مهم را مسدود کند. در ری‌کپچا کاربران با وارد کردن برخی حروف، اعداد و شناسایی تصاویر، انسان بودن خود را تایید می‌کنند. و در پشت صحنه، گوگل تمام این اطلاعات را برای یادگیری هوش مصنوعی خود ذخیره می کند.

شرکت گوگل به جای استخدام افرادی برای نوشتن الگوریتم شناسایی و برچسب‌گذاری تصاویر، با استفاده از دانش میلیون‌ها انسان و به صورت کاملا ‌آگاهانه، این فعالیت‌ها را انجام داده است. به یاد می‌‌آورید همیشه باید چندین تصویر را شناسایی می‌کردید؟ در این بین هوش مصنوعی گوگل تنها چند مورد از این تصاویر را به عنوان تصویر درست می‌شناخت. و قادر به تشخیص و شناسایی دیگر تصاویر نبود. شما با کمک میلیون‌ها انسان دیگر، به هوش مصنوعی گوگل یاد دادید که تصویر درست کدام است. ری‌کپچا با نشان دادن تصاویر مشابه به تعداد بی‌شماری کاربر و مقایسه نتایج توانست تصویر درست را برچسب‌گذاری کند. حال اگر شخصی نتواند طبق این معیار تصاویر را شناسایی کند به عنوان ربات شناخته می‌شود.

برچسب‌گذاری تصاویر به کمک الگوریتم یادگیری ماشین می‌آید

تمام این دانش با الگوریتم‌های یادگیری ماشین انجام می‌شود. و هدف اصلی آن بهبود مدل‌های ایجاد شده به وسیله این نوع الگوریتم‌ها است. اساسا روش کار یادگیری ماشین به این صورت است که یک دسته از داده‌هایی را که قبلا برچسب گذاری کرده‌اید به سیستم می‌دهید. و سپس الگوریتم از این اطلاعات برای ایجاد یک شبکه عصبی مصنوعی استفاده می‌کند. برچسب گذاری تصاویر یا داده‌ها به این صورت است که برای اطلاعات درست عدد یک را قرار می‌دهید و برای اطلاعات نادرست عدد صفر می‌گذارید.

هرچه تعداد داده‌های برچسب‌گذاری شده بیشتر باشد، الگوریتم رفته رفته قوی‌تر می‌شود. برای مثال، پروژه تشخیص دوچرخه را در نظر بگیرید. در ابتدای کار، مهندسان داده‌هایی حاوی صدها تصویر برچسب‌گذاری شده دارند، ولی این مقدار برای هوش مصنوعی و پروژه تشخیص مد نظر ما، اصلا کافی نیست. همجنین فرض کنید هزارها تصویر برچسب‌گذاری نشده از دوچرخه وجود دارند، اما الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیازمند تصاویر برچسب خورده اند. برچسب‌گذاری انسانی تصاویر در مقیاس بالا نیز کاری بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. کپچا این امکان را می‌دهد که تصاویر در مقیاس بالا و با زمان و هزینه‌ای کم، برچسب‌گذاری شوند. این کار در قالب سوالات تصویری کپچا انجام می‌شود.

در کپچا، از شما و هزاران فرد دیگر خواسته می‌شود تا از بین نُه تصویر، دوچرخه را پیدا کنید. انسان‌ها قادرند هر نوع تصویری را تشخیص دهند. پس اگر تصویر برچسب‌گذاری شده را به درستی تشخیص دهند، به معنای انسان بودن آن‌ها است. در نتیجه اگر تصویر برچسب گذاری نشده را به عنوان دوچرخه شناسایی کنند حتما آن تصویر دوچرخه است. و هوش مصنوعی، تصاویر جدید را به عنوان دوچرخه برچسب گذاری می‌کند.

برچسب گذاری تصاویر در ریکپچای گوگل و کمک به هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در مقابل هوش مصنوعی

تنها یک مشکل در استفاده از کپچا برای آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین وجود دارد. افرادی که از یادگیری ماشین برای مقابله با کپچاها استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای پاسخگویی به آزمون کپچا وجود دارد و در حال حاضر مهاجمان با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تلاش می‌کنند تا این آزمون‌ها را پشت سر بگذارند. از آنجا که شرکت گوگل قصد دارد فناوری هوش مصنوعی خود را به دیگر شرکت‌ها بفروشد، مهاجمان می‌توانند با خود فناری گوگل، کپچا را شکست دهند و یا خود همانند گوگل هوش مصنوعی را تعلیم دهند.

با این حال نمی‌توان بیان کرد که فناوری ری‌کپچای گوگل به طور کامل با ربات‌ها مقابله می‌کند و وبسایت‌ها را از شر ربات‌های مزاحم در امان نگه میدارد. در ادامه حتی اگر این قابلیت بسیار پیشرفته شود که قابل سواستفاده نباشد، باز هم هوش مصنوعی ممکن است ربات‌های سازمانی که فعالیت مخربی در سطح اینترنت انجام نمیدهند را بلاک کند.

جمع بندی

شرکت گوگل با کمک میلیون‌ها کاربر خود توانسته هوش مصنوعی بینظیری را ایجاد کند که علاوه بر مسدود کردن فعالیت ربات‌های مخرب، دیگر قابلیت‌های این شرکت از جمله Google Maps را بهبود بخشیده است. شرکت بزرگ گوگل در پشت صحنه ری‌کپچا از تصاویری که توسط انسان‌ها شناسایی شده‌اند استفاده میکند تا پایگاه داده خود را جامع‌تر کند و هوش مصنوعی را ارتقا بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top